Saturday, December 26, 2009

Dumyat

gamba sume ahli Smart Circle(usrah)

Here the long journey of 6695km of the Nile river has ended: Dammieta/Dumyat..
itu la yg terpahat kt batu bersurat belakang gambar ktorg nih tpi aku da translate tuk memudahkn sume pembaca phm tulisan yg berbelit2 kt blakang(
sebenarnyer translation die kt belah blkang batu bersurat 2)

Inilah Dumyat/Dumyatah.. tempat ni xde la jadi tempat tumpuan pelancong tapi secare ikhlas dari hati aku tempat ni patut dijadikan tempat wajib tuk bwk pelancong2 Melayu yg dtg ke bumi mesir nih. nk tau sebab pe?
KERANG..

seriously, bersepah kerang kt tepi pantai 2, dan yg terbaeknyer org arab lgsg xmkn mende ni.. ntah la nape? sedap kowt kerang.. die punye extreme xde nafsu nk makan smpai xtau nme kerang dlm bhse arab.. sengal juge arab ni, aku xmkn gak kure2, tpi aku bley je bgtau nme beberapa jenis kure2 yg feymes, slah satunyer yg slalu kte tgk dlm Dragonball(tok guru kure2)..

kerang2 ni sume nyer yg jenis yg
hygienic, bersih n xde selut cm yg kt Malaysia...tpi yg tension nyer dorg mkn pasir lak.. bile aku pegi dekat n sentuh jer Mr kerang die trus ttup mulut bersama2 pasir yg ade kt kwasan 2..hampeh.

Kwsan perumahan Dumyat ni mmg aku akui yg terbaik kt mesir ni, sumenyer bgunan yg terancang n bukan cm kt Zagazig, mane2 ade tnh kosong ade jer org wat rumah or tmpat smpah.. Dumyat ni buley la disamakan ngan Putrajaya fasa 1(promote kampung aku plak) :-) ..yg lain nyer kt situ xde bgunan pntadbiran. rumah2 kt situ aku percaye milik taukeh2 kapal kowt, lawa sgt uma kt situ kompem org kaye punyer.

Gmba kt mule2 dlm pos ni adalah kt Ro' Shuuba.. kepala api/ rumah api.. tmpat ni muara Sg Nil ke laut mediteranean, katenyer tmpat ni pertemuan 2 laut, laut merah n mediteranean xnmpak sgt pown. sebelum smpai kt muara 2 ade beberapa view yg lawa, stok2 cm kt venice gak la, jz tolak bhgian tiang buat tmbat bot tuh.

2 jela kut yg bley aku ceritakan buat mase ni...Salam.

Thanks to Ustz Rosdi@Abe cuz bwk ktorg g Dumyat

  • rss
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Twitter
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Share this on Technorati
  • Post this to Myspace
  • Share this on Blinklist
  • Submit this to DesignFloat

0 comments:

Post a Comment